سرخط خبرها

نوای نینوایِ آوازخوانان پاپ | نگاهی به قطعات موسیقی که برای عرض ارادت به امام حسین (ع) ساخته شده اند

  • کد خبر: ۲۳۸۹۱۴
  • ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
نوای نینوایِ آوازخوانان پاپ | نگاهی به قطعات موسیقی که برای عرض ارادت به امام حسین (ع) ساخته شده اند
هرسال با فرارسیدن محرم دست کم شاهد انتشار یک یا دو قطعه جدید عاشورایی توسط خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان هستیم؛ آثاری که گاهی ضعیف بوده اند و گاهی توانسته اند ماندگار شوند و حس وحال متفاوتی را دربین مخاطبانشان ایجاد کنند.

نگار راد | شهرآرانیوز؛ موسیقی پاپ مذهبی با وجود تمام محدودیت‌ها و موانعی که بر سر راهش داشته، توانسته است رشد و بلوغ بسیار خوبی پیدا کند؛ موسیقی‌ای که با فعالیت افرادی، چون غلام کویتی پور، علیرضا عصار و محمد اصفهانی، میان مردم طرفداران بسیاری پیدا کرد و بعد‌ها با انتشار آثار خوانندگان نسل جدیدتر مانند بنیامین بهادری، محسن چاوشی، رضا صادقی و... در کشور فراگیر شد.

در دو دهه اخیر نیز ساخت آثار مذهبی به ویژه برای امام حسین (ع) در بازار موسیقی بسیار پررنگ شده است، به طوری که هرسال با فرارسیدن محرم دست کم شاهد انتشار یک یا دو قطعه جدید عاشورایی توسط خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان هستیم؛ آثاری که گاهی ضعیف بوده اند و گاهی توانسته اند ماندگار شوند و حس وحال متفاوتی را دربین مخاطبانشان ایجاد کنند. ما هم زمان با فرارسیدن ایام محرم، نگاهی انداخته ایم به چند اثر شاخص و جدیدتر موسیقی پاپ که به امام حسین (ع) تقدیم شده است.

شرح غم تو، شرح یه بغضه

نام قطعه: آوازخون

خواننده: محسن چاوشی که در دوره‌های زمانی مختلف با انتشار قطعات مذهبی، ارادتش را به ائمه اطهار (ع) به ویژه امام حسین (ع) بار‌ها نشان داده است، محرم سال گذشته قطعه «آوازخون» را منتشر کرد و درباره آن نوشت: ««آواز خون» نذر محرم است و ادای دین شخصی من و دوستان هم دل به اهل کربلا».

درباره قطعه: موسیقی این اثر، برداشتی از یک نوحه قدیمی است و شعر آن را امید روزیه سروده است. رضا فؤادیان، تنظیمش کرده و محمدرضا آهاری، موزیک ویدیوی آن را کارگردانی کرده است.

بخشی از متن ترانه: با تو چه کردن‌ای غرق خون تن/ لعنت به هرکس که تو رو رنجوند لعنت// شرح غم تو، شرح یه بغضه/ بغضی که با من هست تا روز قیامت

کجا به فکر تو نباشم؟

نام قطعه: مخاطب خاص

خواننده: حجت اشرف زاده، خواننده خراسانی که ابتدا در زمینه موسیقی سنتی و تلفیقی کار می‌کرد و این سال ها، آثارش حال وهوای پاپ به خود گرفته است، خواننده قطعه «مخاطب خاص» است.

درباره قطعه: این اثر برای تیتراژ برنامه «مخاطب خاص» آماده شده بود که محرم سال۱۳۹۹ هرشب از شبکه سوم پخش می‌شد. ترانه سرایی، آهنگ سازی، تنظیم و میکس و مستر قطعه را نیز خود حجت اشراف زاده انجام داده است.

بخشی از متن ترانه: کجا به فکر تو نباشم، کجا به یاد تو نیفتم؟ / اگر سرودم از تو خواندم، اگر نوشتم از تو گفتم // بشور از گلوی آواز، هجوم ابر‌های غم را/ به بغض‌های من بیاویز کتیبه‌های محتشم را 

سلام آقا! سلام خدای احساس!

نام قطعه: خدای احساس

خواننده: آهنگ «خدای احساس» از آثار محمد علیزاده است؛ خواننده‌ای که حدود پانزده سال می‌شود در عرصه موسیقی پاپ کشور فعالیت می‌کند و مداحی و نوحه خوانی را هم تجربه کرده است.

درباره قطعه: ترانه «خدای احساس» که در وصف امام حسین (ع) و یاران با وفایشان تولید و ارائه شده است، سروده محمد علیزاده است و آهنگ سازی، تنظیم و میکس و مستر آن نیز برعهده خود او بوده است. این اثر یکی از قطعات آلبوم گروهی «سلام آقا» است. از دیگر خوانندگانی که در این آلبوم حضور داشته اند، می‌توان به محسن چاوشی، مهدی یغمایی و رضا صادقی اشاره کرد.

بخشی از متن ترانه: سلام آقا، سلام خدای احساس/ درمون درد من حضرت عباس! // صد دفعه گفتم و دوباره می‌گم/ آقای من، آقای خوب دنیاست

مسیح کربلا، چه کردی با دلا؟

نام قطعه: «گهواره»

خواننده: امیرعباس گلاب، خواننده قطعه «گهواره» است. او در زمان انتشار این اثر در صفحه اینستاگرامش نوشته بود: «من یه نذری داشتم که خدا را شکر به آن رسیدم و تصمیم گرفتم تا وقتی زنده ام، هرسال یک کار برای محرم بخوانم و الان چهارمین سالی است که قسمتم شده برای محرم، کار آماده کنم».

درباره قطعه: سعید پاشازاده، شاعر و مهدی سفیدگر، تنظیم کننده قطعه «گهواره» هستند. ملودی این اثر را هم خود گلاب ساخته است که حال وهوایی مشابه فضای مداحی‌ها دارد.

بخشی از متن ترانه: مسیح کربلا، چه کردی با دلا/ که همه عاقلا مجنونتن؟ // همه عاشقا قبل هر ماجرا/ با تو، تو (توی) کربلا عاشق شدن 

آخه آقا، جنس غمت فرق می‌کنه!

نام قطعه: گره گشا

خواننده: «گره گشا» قطعه‌ای است که مصطفی راغب به امام حسین (ع) تقدیم کرده است. او حدود سه سال پیش، هنگام انتشار این قطعه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «افتخارم این است که در ۱۰ روز محرم، صدایم وقف ارباب است».

درباره قطعه: ترانه «گره گشا»، سروده مصطفی راغب و حسین حیدری است و آرش آزاد، تنظیم کننده آن است. راغب خود آهنگ سازی قطعه را برعهده داشته و از سازبندی‌ای در کار استفاده کرده است که مداحی‌ها و نوحه‌های محرمی را به یاد می‌آورد.

بخشی از متن ترانه: عشق تو، ما رو تو خودش غرق می‌کنه/ آخه آقا، جنس غمت فرق می‌کنه!

حقا که تو خورشید زمینی و زمانی!

نام قطعه: هیهات!

خواننده: حامد همایون که به دلیل لحن متفاوتش در ادای کلمات، در عرصه موسیقی به شهرت رسیده، قطعه مذهبی و عاشورایی «هیهات» را با حمایت مؤسسه «ترانه شرقی» منتشر کرده است.

درباره قطعه: شعر این اثر را سهیل حسینی در مدح امام حسین (ع) سروده است که به توصیف امام سوم شیعیان می‌پردازد. خود حامد همایون، آهنگ ساز «هیهات» است و سامان امامی و هادی جداری به عنوان تنظیم کننده و نوازنده کلارینت، او را در ساخت این قطعه همراهی کرده اند.

بخشی از متن ترانه: حقا که مرادی و مریدت شده ام من/ حقا که تو خورشید زمینی و زمانی// حاشا که به غیر از تو کسی در دلم افتد/ هم سرور و هم بی سر و هم عین و عیانی 

وعدگاه همه اربعین کربلا

قطعه: هم قدم

خواننده: رضا صادقی جزو هنرمندانی است که ارادت ویژه‌ای به امام حسین (ع) دارند. او تقریبا همه ساله به زادگاهش بندرعباس می‌رود و در مراسم مختلف نوحه خوانی می‌کند.
صادقی همچنین تا به امروز چندین قطعه عاشورایی منتشر کرده است که «هم قدم»، یکی از آن هاست.

درباره قطعه: «هم قدم» که مرکز موسیقی حوزه هنری آن را تولید کرده، از ساخته‌های فرید سعادتمند است و محمدمهدی سیار نیز شعر آن را سروده است.

بخشی از متن ترانه: عاشقان می‌رسند هر دم از جاده ها/ وعده گاه همه، اربعین کربلا// محشری گشته به پا، باز برگرد به حرم/ خواندی و آمدم، دل به دریا زدم// بوده ام از قدیم با غمت هم قدم

بگو داری هوامو

نام قطعه: «دیوونه کن»

خواننده: مسیح و آرش (عدل پور) از خوانندگان نسل جدید موسیقی پاپ کشور هستند که در چند سال اخیر با انتشار قطعات مختلف توانسته اند طرفداران بسیار زیادی پیدا کنند. 
این دو پس از دریافت مجوزِ فعالیت رسمی خود از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، نخستین آهنگ مجازشان را به امام حسین (ع) تقدیم کردند که «دیوونه کن» نام داشت.

درباره قطعه: شعر و ملودی این قطعه عاشورایی از گفته‌ها و ساخته‌های آرش است و تنظیم و میکس و مستر آن را سعید انصار انجام داده است.

بخشی از متن ترانه: اسم تو شد دعامو/ بگو داری تو هوامو// بگو داری می‌بینی/ گریه این هر شبامو، هر شبامو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->